Tietoa

Koulutustaustaa

Valmistuin 2018 Porvoon hierojakoulusta koulutetuksi hierojaksi. Meillä koulutukseen kuului erikoisammattitutkinnon osa Nivelten liikkuvuuden edistäminen

Käymiäni jatkokoulutuksia:

  • Modern Movement Clinic: Myofaskiaalisen kivun tutkiminen ja hoitaminen.
  • Perinteinen jäsenkorjaus: peruskurssit 1 ja 2

Ihmiskeho on niin monimutkainen, ettei tässä lajissa koskaan tule valmiiksi. Vuoden 2020 jatko-opiskelusuunnitelmiin kuuluu mm. Hieronnan erikoisammattitutkinto Pirkanmaan Urheiluhierojakoulussa ja Länsimainen akupuntio.

Hieronnan vaikutuksia

Hieronnalla voidaan vähentää lihasrasitusta saamalla lihakset rentoutumaan ja elastisemmaksi. Faskioiden eli lihaskalvojen välinen liukuminen parantuu ja liikkuminen helpottuu. Hieronta vilkastuttaa veren ja nesteiden kiertoa ja nopeuttaa palautumista sekä parantaa toimintakykyä poistamalla kuona-aineita ja tuomalla hapekasta ja ravinteikasta verta kudoksiin. Hieronnalla ja voidaan myös vähentää kipua. Kivun lievennyttyä liikeradat laajentuvat ja keho alkaa parantamaan itseään. Arpikudosten vaikutuksia voidaan myös vähentää hieromalla. Hieronta voi parantaa rentoutumisen kautta henkistä hyvinvointia vähentämällä stressihormoonitasoja ja nostamalla mielihyvähormonien määrää veressä. Myös nivelten liikkuvuutta voidaan edistää hieronnalla ja manuaalisilla tekniikoilla.

Mitä eroa on urheilu­hieronnalla ja klassisella hieronnalla?

Koulutettu hieroja on nimikesuojattu terveydenhuoltoalan ammattinimike, jota saa käyttää vain kyseisen ammattitutkinnon suorittaneet hierojat. Klassisessa- ja urheiluhieronnassa ei ole suuria eroja, koska molemmissa käytetään samoja tekniikoita. Urheiluhieronnassa keskitytään enemmän urheilijan lajin kannalta lihasten ja nivelten toimintaan. Urheiluhieroja osaa myös tunnistaa eri lajeille tyypilliset ongelmat ja niille soveltuvat hoidot. Urheiluhieroja-nimike ei ole suojattu ammattinimike, vaan kuka tahansa voi kutsua itseään urheiluhierojaksi.

Milloin hierontaan kannattaa tulla?

Kipu ja jännitystiloja sekä lihasperäistä päänsärkyä voidaan hoitaa hieronnalla. Jos kärsit ryhtiongelmista, voidaan myös niihin pureutua manuaaliterapialla ja itse suoritettavilla venyttely ja voimisteluharjoituksilla. Leikkausten jälkihoitona hierontaa voidaan käyttää laskemaan turvotusta ja vähentämään arpikudoksen muodostumista. Jos kärsit liikerajoituksesta jossain nivelessä, sen liikkuvuutta voi mahdollisesti saada paremmaksi hieromalla ja nivelkäsittelyillä.

Hieronta urheilun jälkeen

Heti harjoituksen jälkeen voidaan suorittaa kevyttä palauttavaa hierontaa. Itse käytän putkirullausta (foam rolling) lähes koko keholle jokaisen harjoituskerran päätteeksi. Harjoitusta seuraavana päivänä lihakset ovat jo palautuneet riittävästi ja kestävät käsittelyä paremmin ja voidaan suorittaa voimakkaampaa hierontaa.

Huippukylmää mm. akuutteihin vammoihin ja tulehduksiin

Milloin ei hierontaan?

Akuutit vammat kuten revähdykset ja lihastulehdukset ovat esteitä hieronnalle (kontraindikaatioita eli vasta-aiheita). Tulehduksessa kipu on jatkuvaa ja alue kuumottaa ja punoittaa. Ihoinfektiot (esim. märkäpaiseet, karvatupentulehdukset) ja haavat, estävät tavallisesti vain paikallisesti hieronnan, jolloin terveitä alueita voidaan käsitellä. Näissä tapauksissa kuitenkin huippukylmä on oiva hoitomuoto.

Kuumeessa ja flunssassa ei pidä mennä hierojalle. Jos sinulla on patti jossakin päin kehoa, se tulisi tutkituttaa lääkärillä ennen hierontaa. Näin varmistutaan, ettei kyseessä ole syöpäkasvain. Syöpäkään ei välttämättä estä hierontaa, mutta tässä tapauksessa tulisi olla lääkäriltä lupa hierontaan. Laskimosairaudet, varsinkin laskimotukokset estävät hieronnan. Jos kuitenkin laskimotukos on hoidettu ja lääkäri on antanut luvan, voi hyvin mielin tulla hierontaan. Hemofiliaa eli verenvuototautia sairastaessa hierontaa ei suositella. Keskushermostoperäiset halvaukset (aivo- ja selkäydinperäiset) ovat usein este hieronnalle, koska hieronta saattaa voimistaa halvaustilaa.

Kannattaako hieronnan jälkeen urheilla?

En suosittele urheilua hieronnan jälkeen. On parempi levätä ja antaa kehon palautua hieronnasta, muutoin saatat menettää hieronnan hyödyt.

Mitä muuta hieronnan jälkeen?

Muista juoda tavallista enemmän vettä, jotta lihakset nesteytyisivät ja palautuisivat hieronnasta paremmin. Jos hieronnan jälkeen kärsit päänsärystä, voi kyseessä olla nestehukka. Hieronnan jälkeen voit saunoa maltillisesti, vältä kuitenkin nostamasta sykettä liiaksi ja huolehdi nesteytyksestä. Joskus oireet saattavat voimistua hieronnan jälkeisinä päivinä, mikä on kehon normaali reaktio. Käsittelyarkuuden hävittyä lopputuloksen tulisi olla kuitenkin parempi kuin lähtötilanteen.