Tietoa

Koulutustaustaa

Koulutettu hieroja 2018 Porvoon hierojakoulu (ammattitutkinto)

  • Nivelten liikkuvuuden edistäminen

Urheiluhieroja (EAT) 2021 (hieronnan erikoisammattitutkinto)

  • Urheilijan lihashuolto
  • Alaraajakipuisen potilaan toimintakyvyn edistäminen
  • Yläraajakipuisen potilaan toimintakyvyn edistäminen
  • Niska-hartiaseudun ja pään alueen kipupotilaan toimintakyvyn edistäminen (mm. purentalihakset/leuan mobilisointi)

Jatkokoulutuksia

  • 2019 Modern Movement Clinic: Myofaskiaalisen kivun tutkiminen ja hoitaminen.
  • 2019-2021 Perinteinen jäsenkorjaus: peruskurssit 1 ja 2, jatkokurssit 1, 2 ja 3
  • 2020 Länsimainen akupunktio (Aleksi Nikkinen & Ismo Palmamäki)
  • 2021 Dry needling Basic 1

Mitä eroa on urheilu­hieronnalla ja klassisella hieronnalla?

Koulutettu hieroja on nimikesuojattu terveydenhuoltoalan ammattinimike, jota saa käyttää vain kyseisen ammattitutkinnon suorittaneet hierojat. Klassisessa- ja urheiluhieronnassa ei ole suuria eroja, koska molemmissa käytetään samoja tekniikoita. Urheiluhieronnassa keskitytään enemmän urheilijan lajin kannalta lihasten ja nivelten toimintaan. Urheiluhieroja osaa myös tunnistaa eri lajeille tyypilliset ongelmat ja niille soveltuvat hoidot. Urheiluhieroja-nimike ei ole suojattu ammattinimike, vaan kuka tahansa voi kutsua itseään urheiluhierojaksi, kun taas Urheiluhieroja (EAT) on suojattu ammattinimike.

Milloin ei hierontaan? (kontraindikaatioita eli vasta-aiheita)

  • Kuume ja flunssa
  • Syöpä (lääkärin lupa hierontaan)
  • Laskimosairaudet, varsinkin laskimotukokset
  • Hemofilia eli verenvuototauti
  • Keskushermostoperäiset halvaukset (aivo- ja selkäydinperäiset)

Näissä tapauksissa ei hierontaa, mutta huippukylmä on oiva hoitomuoto:

  • Akuutit vammat kuten revähdykset ja lihastulehdukset
  • Ihoinfektiot (paikallinen kontraindikaatio)
Huippukylmää mm. akuutteihin vammoihin ja tulehduksiin

Kannattaako hieronnan jälkeen urheilla?

En suosittele urheilua hieronnan jälkeen. On parempi levätä ja antaa kehon palautua hieronnasta, muutoin saatat menettää hieronnan hyötyjä.

Mitä muuta hieronnan jälkeen?

Muista juoda tavallista enemmän vettä, jotta lihakset nesteytyisivät ja palautuisivat hieronnasta paremmin. Jos hieronnan jälkeen kärsit päänsärystä, voi kyseessä olla nestehukka. Hieronnan jälkeen voit saunoa maltillisesti, vältä kuitenkin nostamasta sykettä liiaksi ja huolehdi nesteytyksestä. Joskus oireet saattavat voimistua hieronnan jälkeisinä päivinä, mikä on kehon normaali reaktio. Käsittelyarkuuden hävittyä lopputuloksen tulisi olla kuitenkin parempi kuin lähtötilanteen.